Ukategorisert

Fjerde date: Spør du, så får du!

Det var jeg som gikk og introduserte meg selv for mannen min første gang.

Jeg visste hvem han var fra før, og plutselig dukka han opp på en fest jeg var i. Med ett mål for øyet gikk jeg først inn på do, så meg selv i speilet, trakk pusten dypt og ga meg selv et #yougotthis-blikk. Litt kleint, men helt sant.

Så hilste vi da, og resten er som du vet historie. En fin en.

Vet du hvor mye du kan få hvis du bare spør?

Tenk deg at du lager disse to enkle vanene for økonomien din:

  1. Du går alltid etter den laveste renta på lån
  2. Du skal ikke betale administrasjonsgebyr på noe

La meg gi deg et par konkrete eksempler:

Før jul ville jeg finne ut hvor god rente vi egentlig hadde på boliglånet vårt. Trodde den var helt ok jeg, men det viste seg at med denne sjekken fra Finansportalen lå banken min på 87. plass!!

Hva gjorde jeg med den informasjonen? Ringte banken min og presenterte situasjonen. Oi da, var svaret jeg fikk. Et par telefoner senere satt jeg med en rente tilsvarende 3. plass i samme test. Takk for fin julegave fra banken, sa jeg.

Du får ikke hvis du ikke spør vettu, sa bankmannen.

Kunnskap er makt. Og du kan bli en opplyst forbruker som bruker kunnskapen til din fordel.
Skal love deg at du fort kjenner deg som superhelt og får blod på tann når du begynner å utfordre de etablerte sannhetene.

Ringte også strømleverandøren her om dagen. Fant ut at vi hadde betalt tre fastbeløp hver måned: fastledd strøm, energirapportering og administrasjonsgebyr.

Hei, jeg har fått et tilbud fra konkurrenten din, sa jeg. Hva kan du tilby meg? (Vit at de ønsker å beholde deg som kunde.) Jeg kan ta bort energirapporteringen, sa han. Fint, sa jeg, men hva med de to andre? Får dessverre ikke fjernet fastbeløp strøm, sa han. Og jeg finner ikke noe administrasjonsgebyr på fakturaen? Da sendte jeg screenshot på mail. To minutter etterpå kom svaret: Energirapportering satt i 0, administrasjonsgebyr satt i 0, fastbeløp redusert fra 79 til 19 kroner.

Småpenger, tenker du. Men jeg er mest ute etter prinsippet her. Hvorfor betale for noe du egentlig ikke trenger å betale for?

Spør du, så får du.

To måneder etter introduksjonen min havna vi her:

Unge og lovende, I know.
Bruk daten i kveld til å skaffe informasjon, og bestem dere for å ta et par telefoner i morgen.

Heia deg og superheltkreftene dine!

Følg meg gjerne på Instagram og Facebook @forbrukerfrue.no.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *