Spar penger på å planlegge middager!

I samarbeid med Rebatum

Har du lyst til å spare penger på mat uten at det går utover kvaliteten på det du spiser?

Det aller viktigste du gjør er uten tvil planlegging. Jeg snakker varmt om å lage seg en ukemeny og handle inn én gang i uka.

Her skal du få et innblikk i hva som skjer bak scenen når jeg går i gang med planleggingen.

Det aller første steget er å få oversikt over det du allerede har. Sjekk kjøleskap, fryser, skap og skuffer, og du vil bli overrasket over hvor mye du har liggende som kan bli til digge middagsretter!

Sånn her så kjøleskapet ut før handling denne uka:

⁣I fryseren fant jeg dette:

Og i middagsskuffen:

Det neste jeg gjør er å tenke ut hvilke middager vi kan lage av det vi har. Vi har noen favorittretter vi ofte setter på menyen, og ellers prøver vi å variere litt fra uke til uke.

De mest åpenbare middagene ut fra inventarsjekken er:

Spaghetti bolognese! Karbonadedeigen, spaghetti og de hakkede tomatene (pluss krydder). Og gulrøtter.

Fiskekaker med poteter og gulrøtter. Setter poteter på handlelista.

Jeg har faktisk en del gulrot. I tillegg til snacks som barna elsker i matpakka kan jeg helt sikkert bruke det i flere middagsretter.

Fant brokkoli i fryseren og en halv blomkål i kjøleskapet som må spises innen et par dager.
Som småbarnsmamma kjenner jeg at kreativiteten ikke alltid er på topp, så da liker jeg å bruke noen enkle verktøy for å få inspirasjon.

Jeg finner frem appen Rebatum, som nettopp har lansert ny versjon med fokus på matsvinn og bruk av ingredienser du har hjemme!

Legger inn gulrøtter, brokkoli og blomkål sånn:

Appen inneholder oppskrifter fra mange ulike kilder, og den første som kommer opp på lista er denne:

Ser digg ut, så da blir det kyllingwok denne uken! Setter en stor pakke (1,4 kg) med kyllingfilet på handlelista, så fryser jeg ned det vi ikke trenger i porsjonspakninger.

Jeg prøver også å planlegge noe av menyen ut fra hva som er på tilbud i de butikkene jeg handler i. I Rebatum finner du tilbudsavisene fra alle de største matbutikkene.

Coop Extra har tilbud på seifilet, så da legger jeg inn dette som ingrediens og søker på oppskrifter.

Krydret fiskeburger, det hørtes godt ut. Passer perfekt ettersom vi også har hamburgerbrød i fryseren.

Sånn her blir menyen for hele uka:
Fredag: taco (hva ellers)
Lørdag: risgrøt og hjemmelaget pizza
Søndag: kyllingwok
Mandag: spaghetti bolognese
Tirsdag: pannekaker med blåbær og bacon
Onsdag: fiskekaker med gulrot og potet
Torsdag: krydret fiskeburger

Sum innkjøp av råvarer til denne menyen kom på under 400 kroner, i tillegg til det vi hadde fra før. Ganske sikker på at vi har rester igjen på slutten av uka også.

Elsker planlegging!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *