Møt min nye bestevenn!

Inger Lise Blyverket ble sjef i Forbrukerrådet rett før jul, og hun blir omtalt som forbrukernes nye bestevenn. Jeg har fått lov til å møte henne på kontoret, hvor hun tar meg imot med et strålende smil.

Vi setter oss ned i et stillerom med glassvegger midt i kontorlandskapet, omgitt av grønne planter. Jeg kjenner meg heldig og veldig velkommen.

Først av alt, jeg digger visjonen til Forbrukerrådet om å gi forbrukerne makt og mulighet til å ta gode valg! Hva gjør dere for å få til det?

– For det første ønsker vi å gjøre det enkelt for forbrukerne å sammenligne pris for å kunne benytte forbrukermakta si. Portalene våre skal gjøre det enkelt å bruke makta.

Portalene hun sikter til her er blant annet finansportalen.no og strompris.no, hvor du kan sammenligne pensjon, bank, fond og strømavtaler.

Femten prosent av de som bytter bank gjør det gjennom finansportalen. I fjor var det 37 prosent av oss som flyttet eller reforhandlet minst én bank- eller forsikringstjeneste.

– For det andre jobber vi for at rettighetene til forbrukerne er ivaretatt. Har du ikke fått det du har betalt for, må selgeren ordne opp. Klarer ikke selgeren å reparere eller å gi deg en ny vare, kan du få et prisavslag eller pengene tilbake. Vi jobber for å øke folks bevissthet rundt garanti og reklamasjon, her er det mange som ikke er klar over sine rettigheter. Kvinner mer enn menn.

Inger Lise snakker engasjert. Det er tydelig at hun brenner for å formidle kunnskap og at hun er genuint opptatt av oss som forbrukere. Hun fortsetter:

– Forbrukere kommer i sårbare situasjoner. Denne sårbarheten øker i komplekse marked hvor det er vanskelig å forstå. Ta for eksempel strømmarkedet.

Vi snakker om de høye strømprisene i vinter, og jeg deler min egen erfaring med å forsøke å sammenligne priser på strøm og opplevelsen av hvor vanskelig det er å forstå hva som ligger i prisene fra strømselskapene.

Har du noen råd?

– Spør deg selv hvor viktig det er for deg, hvor stor del av dine utgifter er strømregningen? Er det viktig, anbefaler jeg å sette deg inn i og forstå hva strømregningen består av. Deretter sjekke strømpris for sammenligning. Vær klar over at en del selskaper kan ha lokkepriser, og at de kan sette opp prisene etter en stund. Legg inn en påminnelse i kalenderen din om at du skal sjekke prisen.

Hvor har vi som forbrukere mest å gå på for å ta gode valg?

– Det er nok knyttet til de største investeringene våre, som henger tett sammen med vår egen opplevelse av livskvalitet. For eksempel boliglån. Forhandler du pris på lånet vil det kunne utgjøre mange tusen.

Inger Lise snakker om hvordan den digitale utviklingen gjør oss enda mer sårbare. I smarthuset vårt kjøper vi flere og flere ting som kan kobles til Internett, hvor det er risiko for å bli hacket eller svindlet fordi vi deler informasjonen vår. Dette er en sårbarhet vi kanskje er mindre klar over, og det er viktig å tenke over om alt faktisk må kobles til nett og sørge for å oppdatere personverninnstillinger.Jeg pleier å si at det er lurt å puste med magen. Alltid. Før du trykker på kjøpsknappen, drar kortet eller signerer kontrakt. Vent. Tenk. Sjekk. Spør.

– Barn og unge blir mye tidligere forbrukere. Persondata er valuta og sosiale media gjør dem mer utsatte. Barn og unge blir selv produsenter og distributører av markedsføring, når de for eksempel deltar i konkurranser hvor de filmer seg selv med ulike produkter.

Hvilke råd har du å gi til oss som er foreldre?

– Det aller viktigste er å være på de arenaene hvor barna er. Forstå hva de utsettes for. Da blir vi mindre tante Sofie og moraliserende og mer medsammensvoren. Er du på arenaen selv høyner du dine egen kompetanse.

Hvilke grep tar du selv i hverdagen?

– Jeg er ikke superforbrukeren. Puster ikke alltid med magen og er følelsesstyrt. Derfor øver jeg meg på å tenke at dette tilbudet forsvinner nok ikke, eller det vil komme et nytt.

Og så tror jeg på nøkternhet. Det å bruke mer enn du har har aldri funka. Mange står klare til å tjene store penger på å få deg til å kjøpe noe du ikke har råd til. Det ser vi for eksempel på forbrukslånsveksten. Vi får så innmari lyst på noe. Men har du ikke penger, så har du ikke penger.

Ja til nøkternhet og nei til naivitet.

Sånn så det ut da sjefen for Forbrukerrådet akkurat hadde sagt ja til å bli bestevenn med forbrukerfrue!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *